Als ondernemer word je van alle kanten bestookt met telefoontjes en mailtjes, ben je bezig met brandjes blussen en moet je ondertussen ook geconcentreerd aan zaken werken. Dat valt allemaal niet mee. Meestal krijg je hierdoor zelfs minder gedaan dan je eigenlijk zou willen. Door je tijd goed in te delen, kun je een stuk productiever werken. Met deze vijf tips voor time management helpen we je hiermee graag op weg!

1. Maak een planning

Soms lijkt de lijst met to-do's eindeloos en raak je het overzicht met de belangrijkste zaken kwijt. Maak daarom iedere week een planning én houd je hieraan. In deze planning bepaal je wat de belangrijkste zaken zijn die je op moet pakken. Kijk hierbij niet alleen naar wat dringend is, maar ook naar zaken die nu toch echt eens moeten gebeuren. Zorg ervoor dat je 80 procent van je energie richt op de belangrijkste zaken in plaats van ''dringende' zaken.

2. Begin met je moeilijkste taak

Het lijkt vaak inefficiënt: eerst je lastigste taak volbrengen en dan de kleinere en eenvoudigere taken oppakken. Toch werkt dit wel het beste. Zo loop je niet de hele dag aan te hikken tegen iets dat je lastig vindt of dat veel werk is. Als je het direct aanpakt heb je er de energie nog voor. Een ander voordeel is dat als je het hebt gedaan, je extra energie krijgt om andere zaken ook op te pakken.

3. Zet je telefoongeluid en e-mailnotificaties uit

De grootste afleiders tijdens ons werk zijn de telefoon en de computer met al hun geluidjes. Ze dwingen ons om te kijken wat er nu weer aan de hand is, waardoor je al snel uit je concentratie gehaald wordt. Zet daarom deze geluiden en notificaties uit voor minder afleiding. Dat brengt ons automatisch tot het volgende punt:

4. Kies vaste tijdstippen om te bellen en te mailen

Als je op ieder telefoontje en mailtje meteen antwoordt, kun je nergens geconcentreerd aan werken. Je moet daarom zoveel mogelijk bellen en mailen op tijden die jou goed uitkomen. De telefoon en computer bepalen namelijk niet jouw leven, ook al lijkt het soms wel zo. Reserveer bijvoorbeeld twee vaste blokken in je agenda waarin je telefoontjes en e-mails afhandelt, waardoor je de rest van de dag geconcentreerd je andere taken kunt oppakken.

De telefoon en computer bepalen niet jouw leven, ook al lijkt het soms wel zo.

5. Doe één ding tegelijkertijd

Hoewel vaak anders wordt gedacht, is niemand goed in het doen van twee activiteiten tegelijkertijd. Probeer maar eens om het alfabet op te schrijven met onder iedere letter een cijfer van de plaats in het alfabet. Zo komt onder de A een 1, onder de B een 2, etc. Neem eerst de tijd op als je eerst het alfabet opschrijft en daarna pas de cijfers eronder zet. Vervolgens time je hoe snel je dit kunt doen als je per letter direct het bijbehorende cijfer eronder schrijft. Wat gaat het snelst en foutloos?

Rond daarom eerst de taak af waar je mee bezig was, voordat je aan de volgende begint. Zo werk je het meest efficiënt én houd je meer overzicht.

Kan jij jouw productiviteit verbeteren?

Zonder een goed time management, is de kans groot dat je niet zo productief bent als je eigenlijk zou willen. Dit geldt voor jezelf, maar natuurlijk ook voor je medewerkers. Wil je weten of ook in jouw bedrijf productiever gewerkt kan worden?
Doe onze gratis winstlekkage quiz en ontvang meteen jouw resultaat!

Doe de winstlekkage quiz