Sta jij weleens stil bij de vraag ‘wat ben ik waard?’. Veel mkb’ers vinden prijsbeleid een lastige kwestie. Bang om te duur te zijn en zichzelf uit de markt te prijzen, kiezen ze voor lage tarieven en houden ze nauwelijks marge over. Om je een stukje op weg te helpen met deze worsteling, heb ik enkele tips.


1. Probeer makkelijker meer winst te maken

Meer omzet zal je winst vergroten, net als snijden in je kosten. Heb je er al aan gedacht om je prijs te verhogen? Dit heeft direct effect op je winst. Angst is daarbij een slechte raadgever. Angst om de klant te verliezen is vaak niet nodig. Iedereen met gezond verstand weet dat diensten en producten met regelmaat wat duurder worden.

2. Zorg voor een adequate kostprijsberekening

Als je in je prijsbeleid je variabele kosten leidend laten zijn in het bepalen van je verkoopprijs, dan loop je de kans dat je structureel een te lage prijs berekent. Door ook de vaste kosten mee te nemen in je kostprijsberekening, zul je daar geen verlies op lijden. 

Om je een steuntje in de rug te geven hebben we een whitepaper Hoe bepaal je jouw kostprijs geschreven. Download ons whitepaper.

3. Koppel je prijs aan je strategie

Heb je gekozen om de markt te verslaan met een hoog servicelevel? Dan past daar beslist een hogere prijs bij. Jouw service is veel waard. Wil je concurreren op prijs dan zal jouw klant minder service van je mogen verwachten. Van belang is dat jij je keuze helder hebt en dat je dit goed kunt communiceren naar je klant.

4. Prijs is niet doorslaggevend

Als mkb'er weet je diep van binnen dat je klant gehecht is aan jou. De relatie die je met je klant hebt opgebouwd, maakt dat prijs voor je klant niet doorslaggevend zal zijn. Maak daar gerust slim gebruik van. De klant heeft er best wat meer voor over om die relatie in stand te houden. Jij biedt je klant meerwaarde waarvoor hij bereid is te betalen.

5. Evalueer regelmatig

Plaats prijsbeleid met regelmaat wat hoger op je agenda. Laat je verkoopprijs een product worden van je kosten, je strategie en je toegevoegde waarde voor je klant. Door er steeds weer bij stil te staan, zal jouw prijs blijven passen bij wat je waard bent.

Blijf je het een lastige worsteling vinden? De adviseurs van Thexton Armstrong zijn graag jouw gesprekspartner. Ze nemen jou en je team mee in de molen van gezond prijsbeleid, op weg naar een winstgevende onderneming.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerende kennismaking!

Maak vrijblijvend kennis