In vijf jaar tijd vijf keer zo groot worden, dat is de ambitie van Ebora, een technisch leverancier van pneumatiek, instrumentatie en appendages. Eigenaar Frank Schiere noemt in deze blog vier zaken om rekening mee te houden om je bedrijf snel te kunnen laten groeien.

1. Ontwikkeling van medewerkers

Mijn onderneming kan niet groeien zonder mijn medewerkers. Als ondernemer kun je in alle groeihectiek nog weleens het zicht op de ontwikkeling van het personeel verliezen.

Bij Ebora heeft nu iedere medewerker zijn eigen Persoonlijke Ontwikkelingsplan (POP) op mogen stellen, dat strak door ons als management wordt opgevolgd. Daarnaast organiseren we regelmatig kennissessies, om ervoor te zorgen dat kennis zich niet slechts bij één persoon concentreert.

2. Schaalbaarheid

Om snel te kunnen groeien moet een bedrijf schaalbaar zijn. Het gaat om aanpassen van de capaciteit. Ben je met jouw bedrijf in staat om de snelgroeiende vraag naar producten en/of diensten aan te kunnen?

Voor Ebora is het nodig om permanente aandacht te hebben voor verdere automatisering en duidelijkheid aan te brengen in de taken van onze medewerkers. Door de doelen, prioriteiten en verantwoordelijke per taak vast te stellen, worden al deze zaken weer kritisch bekeken.

Er wordt daarna effectiever en efficiënter gewerkt, wat ervoor zorgt dat de groei in personeel veel minder hard hoeft te gaan dan de groei in omzet. Het wordt ook duidelijk wie welke taak kan en waar risico's zitten omdat een taak maar door één persoon gedaan kan worden.

3. Ondernemerschap

Om onze klanten verbeterde, nieuwe of alternatieve producten en diensten aan te blijven bieden, is ondernemerschap een vereiste. Een uitdaging daarbij is dat, waar de standaardisatie voor de schaalbaarheid een groot voordeel is, de standaardisatie het ondernemerschap juist in de weg gaat staan. Nu en in de toekomst blijft het nodig om taken niet alleen efficiënt uit te voeren, maar om ook goed de vragen in de markt te lezen en met nieuwe producten en diensten te blijven komen.

Ebora heeft zelf een product ontwikkeld: de Pneumapole. Hiermee kunnen wij ons  duidelijk onderscheiden van onze concurrenten, voor zowel klanten als leveranciers

4. Resultaten meten en delen

Snel groeien is mooi, maar als ik dat doe zonder een goed inzicht in de cijfers, dan loop ik als ondernemer enorme risico's. Daarnaast is het belangrijk om de cijfers ook te delen met onze medewerkers en ervoor te zorgen dat die voor hen op ieder willekeurig moment ook inzichtelijk zijn. Ons team kan daardoor zelf acties ondernemen, prioriteiten stellen en waar nodig afwijkingen verklaren.

Binnen Ebora zijn, naast de doelen voor het bedrijf, ook de KPI's (Key Performance Indicators) gedefinieerd voor de verschillende taken. Hierdoor zijn en blijven onze medewerkers ook onderdeel van de groei.Wij realiseren onze groeiambitie samen met Tijnis Verhoeff van Thexton Armstrong.

Wil jij je bedrijf ook laten groeien en zoek je een partner die jou daarbij kan helpen? Maak dan een afspraak met een adviseur van Thexton Armstrong bij jou in de buurt. Alvast benieuwd naar meer groeitips? Download dan gratis Thexton Armstrong’s e-book 'Mijn omzet groeit. Waarom mijn banksaldo niet?'.

New Call-to-action